Le système de fenêtre

La figure ci-dessus montre l'écran que vous obtenez après avoir lancé Blender pour la première fois. Par défaut, il est divisé en trois fenêtres :
· Un menu principal en haut qui fait partie de l'entête de la Fenêtre User Preferences, · Une grande Fenêtre 3D, · Et une Fenêtre des Boutons en bas.
Ces fenêtres peuvent être encore décomposées en zones séparées, chacune contenant des informations utiles pour l'utilisateur.
- Type de Fenêtre (Window type) : Ce bouton vous permet de modifier le type de fenêtre. Par exemple, si vous voulez voir la fenêtre Outliner, vous devez le cliquer et la sélectionner.
- Menu Principal (Main Top menu) : Ceci est le menu principal associé avec le type de fenêtre Information. Pour visualiser réellement les informations, vous devez cliquer et draguer la zone entre la Vue 3D et l'entête du menu. Roulez la souris entre eux et quand le curseur se transforme en une flèche haut-bas, vous pouvez draguer et visualiser la fenêtre
- Information.
- Ecran en Cours (Current Screen) (Model par défaut) : Par défaut, Blender est fourni avec plusieurs Ecrans pré-configurés que vous pouvez choisir. Si vous voulez en personnaliser, vous pouvez les créer et leur donner un nom.
- Scène en Cours (Current Scene) : Blender autorise que plusieurs Scènes soient présentes en même temps. Ceci vous permet de diviser votre travail selon des configurations mieux organisées.
- Informations sur les Ressources (Resource information) : Cette zone de l'entête vous donne des informations sur les ressources de l'application et du système. Elle vous indique la quantité de mémoire qui est consommée en se basant sur le nombre de vertices, de faces et d'Objets. C'est un contrôle visuel très utile pour vérifier si vous avez atteint les limites de votre machine.
- Manipulateur de Transformation 3D (3D Transform manipulator) : Ceci est une aide visuelle pour la transformation des Objets. Les Objets peuvent aussi être transformés (Grab - Rotate - Scale) en utilisant des raccourcis clavier : (G/R/S); Ctrl Space
affichera le menu flottant pour les Manipulateurs. La visibilité
des Manipulateurs peut aussi être basculé en cliquant sur
l'icône MainTransform/Rotation/Scale
peuvent être affichés en cliquant sur chacune des trois
icônes placées à droite de l'icône Main. Shift LMB
sur une icône ajoutera/retirera la visibilité de chaque Manipulateur.
- Curseur 3D (3D Cursor) : Ce curseur peut fonctionner pour beaucoup de choses. Par exemple, il représente l'endroit où apparaissent les nouveaux Objets quand ils sont créés. Ou il peut représenter l'endroit où la base d'une rotation prendra place.
- Cube Maillé (Cube mesh) : Par défaut, une nouvelle ouverture de Blender commencera toujours avec un cube Maillé (Mesh) placé au centre de l'espace 3D Global. Au fil des utilisations, vous voudrez certainement modifier les réglages par défaut en configurant Blender comme vous le souhaitez au démarrage et en sauvegardant ces réglages par défaut en utilisant Ctrl U.
- Lumière ... de type Lamp (Light (of type Lamp)) : Par défaut, une nouvelle ouverture de Blender commencera toujours avec une source de lumière placée quelque part à proximité du centre de l'espace 3D Global.
- Caméra (Camera) : Par défaut, une nouvelle ouverture de Blender commencera toujours avec une Camera placée quelque part à proximité du centre de l'espace 3D Global et y faisant face.
- Objet actuellement Sélectionné (Currently selected object) : Le nom de l'Objet actuellement sélectionné.
- Groupe de Panneaux en Cours (Editing Panel Group) : La fenêtre du bas affiche des panneaux et ces panneaux sont regroupés. La rangée de boutons vous permet de sélectionner quel groupe de panneaux doit être affiché. Certains boutons afficheront des boutons supplémentaires sur la droite pour la sélection de sous-groupes ou de groupes au sein d'autres groupes.
- Cellos en Cours (Current frame) : Blender est une application de modélisation et d'animation et de ce fait, vous pouvez animer des choses en vous basant sur le concept de cellos. Ce champ affiche quel est le cellos en cours.
- Ombrage de la Vue 3D (ViewPort shading) : Blender effectue le rendu de la Vue 3D en utilisant l'OpenGL. Vous activez le type de rendu interactif qui intervient en cliquant sur ce bouton et en sélectionnant l'un des styles d'ombrage (shading) proposés. Vous pouvez sélectionner de boîtes englobantes jusqu'à un ombrage texturé complexe. Il est recommandé que vous disposiez d'une carte graphique puissante si vous voulez utiliser le style texturé.
- Point de Pivot (Pivot point) : Le bouton vous permet de sélectionner l'endroit où interviendra la rotation. Par exemple, la rotation peut intervenir autour de l'origine locale de l'Objet ou autour de la position du curseur 3D, parmi toutes les possibilités.
- Panneaux (Panels) : Les Panneaux regroupent des boutons et des commandes associées entre elles. Certains panneaux sont visible ou invisible en fonction du type de l'Objet qui est sélectionné.
- Calques (Layers) : Pour rendre la modélisation et l'animation plus faciles dans Blender, des calques ont été fournis pour vous aider à répartir vos Objets dans des zones fonctionnelles. Par exemple, un calque peut contenir un Objet liquide et un autre calque peut contenir des arbres, ou un calque peut contenir les caméras et les lumières.
- Entête de la Vue 3D (3D Window header) : Toutes les fenêtres dans Blender possède un entête. Celui-ci est l'entête de la Vue 3D.
L'Entête d'une Fenêtre (The Window Header)
L'icône à l'extrémité gauche de l'entête permet la sélection (via un menu) LMB

proposent que les actions qui peuvent être réellement exécutées. Toutes les entrées des menus présentent le raccourci clavier associé, s'il y en a un.
Vous pouvez cacher l'entête d'une fenêtre en déplaçant votre souris sur le bord du cadre et en cliquant RMB



L'entête peut être affiché en haut ou en bas du cadre. Pour régler la position de l'entête, cliquez RMB

Modifier les Cadres des Fenêtres (Changing Window Frames)


Vous pouvez maintenant régler la position de la nouvelle bordure avec la souris, et confirmez en cliquant LMB

Elle peut alors être affectée à un type différent de fenêtre, ou afficher la Scène à partir d'un point de vue différent (dans le cas de la Vue 3D).

Le menu Split

Vous pouvez joindre deux fenêtres en une seule en cliquant sur le bord entre elles avec MMB


Manual/PartI/Interface/Window system
When you start Blender you will see a console (text) window open and, shortly after, the main user interface window will display. You may see a splash screen announcing the Blender version, but it will disappear as soon as you move your mouse.
(The default Blender scene) shows the screen you should get after starting Blender for the first time. By default it is separated into three windows:
- the main menu at the top is the header part of a User Preferences window ;
- a large 3D Window ;
- and the Buttons Window at the bottom.
These windows can be further broken down into separate areas. As an introduction we will cover a few of the basic elements:
- Window type allows you to change what kind of window it is. For example, if you want to see the Outliner window you would click and select it.
- Main Top menu is the main menu associated with the "Information" window type. To actually see the information, you need to click and drag the area between the 3D window and menu header. Roll the mouse between them and when it changes to a up/down arrow you can drag and see the "Information" window.
- Current Screen (default is Model). By default, Blender comes with several pre-configured Screens for you to choose from. If you need custom ones, you can create and name them.
- Current Scene. Having multiple scenes present allows for you to break up your work into organized patterns.
- Resource information (found in the header) gives you information about application and system resources. It tells you how much memory is being consumed based on the number of vertices, faces and objects. It is a nice visual check to see if you are pushing the limits of your machine.
- 3D Transform manipulator is a visual aid in transforming
objects. Objects can also be transformed (grab/move - rotate - sized)
using the keyboard shortcuts : (g/r/s); Ctrl Space
will display the manipulator pop-up. The manipulator visibility can
also be toggled by clicking the "hand" icon on the toolbar. The
transform/rotation/scale manipulators can be displayed by clicking each
of the three icons to the right of the hand icon. Shift LMB
-clicking an icon will add/remove each manipulator's visibility.
- 3D Cursor can function as many things. For example, it represents where new objects appear when they are first created. Or it can represent where the base of a rotation will take place.
- Cube mesh. By default, a new installation of Blender will always start with a Mesh Cube sitting in the center of Global 3D space. After a while, you will most likely change the "Default" settings by configuring Blender as you would want it on startup and saving it as the "Default" using Ctrl U.
- Light (of type Lamp). By default, a new installation of Blender will always start with a Light source positioned somewhere close to the center of Global 3D space.
- Camera. By default, a new installation of Blender will always start with a Camera positioned somewhere close to the center of Global 3D space and facing it.
- Currently selected object shows the name of the currently selected object.
- Editing Panel Group. The bottom window displays panels and those panels are grouped. This row of buttons allows you to select which group of panels are shown. Some buttons will display addition buttons to the right for selection of sub-groups or groups within groups.
- Current frame. Blender is a modeling and animation application. As such, you can animated things based on the concept of frames. This field show what the current frame is.
- ViewPort shading. Blender renders the 3D window using OpenGL. You switch what type of interactive rendering takes place by clicking this button and selecting from a variety of shading styles. You can select from boxes all the way to complex texture shading. It is recommended that you have a powerful graphics card if you are going to use the texture style.
- Pivot point allows you to select where rotation will occur. For example, rotation could occur about the object's local origin or about the 3D Cursor's position, amongst many others.
- Panels help group related buttons and controls. Some panels are visible or invisible depending on what type of object is selected.
- Layers make modeling and animating easier. Blender Layers are provided to help distribute your objects into functional regions. For example, one layer many contain a water object and another layer may contain trees, or one layer may contain cameras and lights.
- 3D Window header. All windows in Blender have a header. This is the header for the 3D window.
The Window Header
Most windows have a header (the strip with a lighter grey background containing icon buttons). We will also refer to the header as the window ToolBar. If present, the header may be at the top (as with the Buttons window) or the bottom (as with the 3D Window) of a window's area.
If you move the mouse over a window, its header changes to a lighter shade of grey. This means that it is "focused"; all hotkeys you press will now affect the contents of this window.
The icon at the left end of a header, with click LMB ,
allows selection of one of 16 different window types. Most window
headers, located immediately next to this first "Window Type" Menu
button, exhibit a set of menus. Menus allow you to directly access many
features and commands. Menus can be hidden and shown via the triangular
button next to them.
Menus change with window type and the selected object and mode. They show only actions which can be performed. All Menu entries show the relevant hotkey shortcut, if any.
You can hide a window's header by moving your mouse slowly to the edge of the frame until a menu pops up with Split, Merge, No Header. Select No Header to hide its header. To show a hidden header, slowly move your mouse to the frame, and the popup menu will now have Add Header as its choice. You can also show a hidden header again by clicking the window frame's border with MMB or RMB
, and selecting Add Header.
The header can be displayed at the top or bottom of the frame. To set a header's position click RMB on the header and choose Top or Bottom.
Changing Window Frames
You can maximize a window to fill the whole screen with the View → Maximize Window menu entry. To return to normal size, use the View → Tile Window. A quicker way to achieve this is to use Shift Space, Ctrl ↓ or Ctrl ↑ to toggle between maximized and framed windows.
You can change the size of a window frame by focusing the window you want to split (moving the mouse to its edge), clicking the vertical or horizontal border with MMB or RMB
, and selecting Split Area (The Split menu for creating new windows.). You can now set the new border's position by moving your mouse to the desired position, and clicking with LMB
; or you can cancel your action by pressing Esc.
The new window will start as a clone of the window you split. It can
then be set to a different window type, or to display the scene from a
different point of view (in the case of the 3D Window).
You can resize windows by dragging their borders with LMB .
You can join two windows into one by clicking a border between two windows with MMB or RMB
and choosing Join Areas.
Then you'll be prompted to click on one of the two windows; the one you
click will disappear, while the other will be expanded to cover the
full area of both windows. If you press Esc before clicking on one of the windows, the operation will be aborted.
Interface Items: Labels in the interface buttons, menu entries, and in general, all text shown on the screen is highlighted in this book like this. |
Console Window & Error Messages
The console window is an operating system text window that displays messages about Blender operations, status, and internal errors. If Blender crashes on you, it is a good idea to check with window for clues. Some error messages are:
- Checking for installed Python...No installed Python found
- You do not have a valid installation of [www.python.org Python], Blender's scripting language. You will not be able to run scripts that extend Blender's functionality; however, all internal functionality will be available to you.
- malloc returns nil()
- memory allocation request says nothing is available. You have run out of memory, Blender probably cannot finish what it started, and I think you're gonna crash. Doctor says he's coming, but you gotta pay him cash. You can either add more RAM to your PC, or reduce the image sizes that you are using.